Wednesday, November 28, 2007

25.

Jujurnya aku nak cerita kat sini.Mak ayah aku dah naik jelak tengok muka aku kat umah.Sebab apa eh?Meh kita kongsi.

1.Blom abes blaja sedangkan kawan-kawan diorg kat ofis sibuk bercerita pasal anak-anak diorg yang buat itu,buat ini,berjaya,pandai blaja,baru balik dari oversea dan ada anak-anak yang dah kawin pastu dpt cucu.Diorg nak cerita apa?Mujur adik aku tgh praktikal kat Jakim.Ade la jugak modal.

2.Blom ada pendapatan.Dengan kata lain takde keje.Mana taknye.Bil api,air,barang dapur masih pakai duit diorg.Kadang-kadang segan nak mintak duit belanje kat diorg :-)

3.Sebab mende lepas.Hm..malas aku nak cite.Tapi sedikit sebanyak ade effect la gak.Hm.

4.Aku tau sebab walau macam-macam aku buat baik seperti kemas umah,basuh kain,memasak,sapu sampah,basuh simen,basuh kete its still not enough.

5.Sindiran ayah aku."Apa ko buat kat umah?" ;-) walaupun kita baru balik keje.

6.Umur dah lanjut tapi still dok ngn diorg.Ayah aku cite masa die sebaya aku,die dah ada rumah.Tu masa dia kan?huhuh.

Kadang-kadang effect gak ar perasaan ni.Tapi nak wat camne,Semua salah aku,dan dah berlalu dah pun.Aku pandang depan skang ni.Cerita aku masih ditulis.Maknanya ada lagi sisa-sisa perjalanan hidup yang perlu aku lalui.

Moralnya disini ialah :

1.Gunakan waktu anda dengan sebaik-baiknya sebab waktu yang dah berlalu takkan berulang kembali.

2.Peluang yang ada terus amik.Jangan lepaskan.Seperti peluang waktu belajar.

3.Hiburan?Ada batasnya.Aku dulu kantoi sebab hiburanJangan tanye la hiburan camne.hm.Hidup ni bukan hanya untuk hiburan dan takde hiburan tak bermakna takde kehidupan.Masa muda bukan untuk berhibur.Sekali dah terlajak takkan boleh diundur.Sebab maruah itu senipis kulit bawang.Fikir baik-baik.Hm.

4.Jangan jadi bodoh.Jangan buat bende-bende bodoh.

5.Gunakan akal.Akal jangan letak kat tempat lain.Akal itu gunanya untuk menilai baik buruk sesuatu.

6.Jangan jadi macam aku.

Masa aku dalam depression dulu,aku ada jumpa kat seorang pakcik kat serambi Masjid Shah Alam.Sampai skang aku carik pakcik tu,tak jumpa-jumpa.Hm.
Apa dia kata?

"Manusia ni diberikan 3 kali peluang.Peluang pertama,untuk orang yang betul-betul inginkan peluang tu.Peluang kedua untuk orang yang lepaskan peluang pertama.Peluang yang ketiga ialah untuk orang yang tak tahu malu sebab dah lepaskan peluang-peluang yang ada"

Wallahua'alam.

1 comment:

Anonymous said...

emotional gak kawan aku sowg nie ek.. huh kita genglah ben jom huhuh