Sunday, April 25, 2010

Bintang kertas.

"Yang ni awak simpan elok-elok tau!" Pesannya.

"Kalau teringatkan saya, awak tengok balang ni!" Ujarnya lagi.

Terkelip-kelip mata aku tengok balang tu.
Penuh dengan bintang-bintang.

Aku buka penutupnya.

Oh!bintang yang dibuat dari kertas.

Cantik.

"Berapa lama awak habiskan masa buat ni?" Tanyaku.

"Hihi..tak lama, 2 minggu je!" Jawabnya.

2 minggu!
Tak lama kau kata!

"Awak ni takde keje lain ke?" Tanyaku lagi.Dingin.

Mukanya mulai berubah.

"Cuba jangan membazir boleh tak?" Kali ni keras.

Dia hanya tunduk.
Ada manik halus yang terbit dari matanya.

"Saya tak marah awak. Tapi cuba jangan belikan atau buat bende yang membazir lepas tu awak bagi saya!" Aku cuba terangkan. Tapi keras.

"Saya mintak maaf.." Ujarnya perlahan.

sambil dia mengesat air matanya.

Aku cuba memulangkan balang tu.
Tapi terlepas.
Bintang-bintang bertaburan ke lantai.

Dia tunduk.
Mengutip satu-persatu dan dimasukkan semula ke dalam balang.
Teresak-esak dia.

Aku hanya berdiri memerhati...

Saban malam aku mendongak ke langit.
Aku dapat melihat bintang-bintang bertaburan di dada langit malam pekat.

Namun,
takkan sama dengan bintang-bintang kertas dalam balang ni.
Yang aku perhatikan sepanjang umurku...

2 comments:

Little Brat™ said...

Menarik!

thanks aben..
u t.care too!
nanti uol semua dh settle we'ol lepak ou k!
;)

p/s : i miss u too!

aben. said...

orait!