Sunday, November 18, 2007

Hitam,Putih dan Pelangi.

truly,
aku tak sangka aku akan sampai ke tahap ni.Aku membawa segunung harapan ibu ayah.Aku membawa bersama seribu persepsi orang terhadap diri aku.Siapa aku tak penting.Tapi apa yang tlah aku lakukan.Susah nak mencipta sesuatu itu jika berkaitan dengan nama baik sendiri dan keluarga.
Tapi,alhamdulillah.
Sampai juga aku kat sini.
Tinggal selangkah lagi.
InsyaAllah.

Hitam dan Putih.
Hitam menguasai sebahagian hidup aku.Terlalu sukar untuk cahaya menembusi.Namun aku cuba ke atas dan bernafas,mogaan nampaklah cahaya itu.

Apa yang terbuku sebenarnya belum habis terluah.Nak kata aku simpannya,tak juga.Nak kata aku buang semuanya,mungkin,tapi bukan sepenuhnya.Aku simpan sikit untuk diri aku.Sebab,itulah landasan untuk aku melangkah hari demi hari.Siapa yang tahu?Tiada siapa rasanya.Aku hanya mampu menjadi diri sendiri.Tak bisa menyarung topeng lain lalu sembunyi diri.Apa yang zahir itulah aku.Dan apa yang batin juga itulah aku.

Pelangi.
Tatkala hujan dan mentari sibuk menjelma,pelangi kan muncul.Terkadang tak jelas pun warnanya.Namun ia tetap ada.Arusnya deras,seperti mewarnakan dada langit yang kelam berbalam-balam.
Sayangnya hanya seketika.
semuanya kembali biasa.

Tahu dia ada.
Mengerti kadang-kadang dia pergi.
Tapi takkan keliru bila dia kembali semula.
Seribu tahun sekalipun aku tetap fahami.
Pelangi petang datang dan pergi.
Sekejap, tapi cukup menghiburkan.

No comments: