Saturday, September 26, 2009

Fihi Ma Fihi.


Sebelum aku mula,
aku nak kupas sket apa yg aku bakal tulis.
Fihi Ma Fihi tu maknanya 'inilah apa yang sesungguhnya'.
Ia karangan maulana Jalaluddin Rumi.
Rumi ni seorang pujangga sufi Islam yg mistik.
jika berminat dgn buku ni,
pegilah beli kat PKNS.kat gerai depan kedai BATA.
RM 36.40 shj.
Nak pinjam pon boleh.
Tapi tunggu aku abes baca la.
Tapi sbelum tu, korang mesti ada sikit sebanyak ilmu tasawuf.
Bukan apa.
Kang jadi Rasul Melayu kedua lak.
Aku pon bknnye pandai sgt.
sket-sket la.
Sebab apa yg Rumi fikirkan mungkin berlainan dalam dgn apa yg ada dalam kotak pikiran kita.
Walhal arah dan tujuannya satu.
Menuju kepada Sang Pencinta...

Wallahu'alam

Aku berpendapat,
siapa saja yg suka atau teruja dengan puisi atau mengarang puisi perlu punyai banyak bahan rujukan.
Dalam konteks ini samaada pengalaman atau bahan bacaan.
Kerna,
apa jua isi dalam isi puisi itu mencerminkan diri dan hati.
Bukan sewenang-wenang melontar bahasa dan luahan tanpa ada apa-apa pengertian.
Menurut Rumi,

"Kata-kata adalah sebuah dalih. Ia adalah ikatan jiwa yang menarik seseorang kepada orang lain.."

Apa maksud Rumi?
Rumi menambah lagi,

"Jika tidak ada unsur kekuningan dalam warna kuning, warna kuning itu tidak akan pernah tertarik dengan unsur kekuningan.."

Ia adalah pemikiran.
Pemikiranlah yg mencorakkan kata-kata.
Namun, tegas Rumi,
dalam pemikiran itu ada penipuan.
Umpama didalamnya ada selimut dan dalamnya ada orang yg bersembunyi.
Dan pemikiran inilah yg senantiasa di cuba tegas Rumi lagi.

Hm.

Aku selalu gak pegi majlis-majlis yg dalamnya ada pembacaan puisi.
Bagusla.
Semua tak segan silu berkarya.
Melontar dan meluah peluru bahasa.
Terkadang serabut gak kepala. Sebab cuba nak memahamkan apa yg ingin disampaikan.
Puisi adalah ekspresi seni.
Dan seni tu sgt halus dan tulus.
Sekarang ni dah jd cam trend.
Semua berlandaskan seni. Sampai kadang-kadang lari dari maksud asal.
Namun,
dalam pembacaan puisi yg pernah aku dgr banyak dalamnya sifat pemberontakan.
Mungkin sebab dari remaja. Remaja kan usia memberontak.
Ye ke?

Ntah.

Ada yg menempelak kawan.
Ada yg memarahi diri sendiri.
Alam sekitar.
Sistem.
Sampah.
Takdir.
Cinta.
Perjuangan.
Ada juga yg menghina ibubapa sendiri.
Jiran sebelah.
Alam yg dijadikan tuhan.

Ish..
Macam-macam.

Namun,
kawan-kawan,
adik abang,
bro sis,

Puisi itu juga ialah sesuatu yg indah.
Jika tersusun bahasa.
Cukup resam adatnya.
Pasti lebih terkesan.

Hm.

Rumi ada menulis kepada sesiapa jua yg dipanggil 'para pencari kebenaran'
Cuba hayati dan suntikkan sedikit imaginasi ke dalamnya.

"Datang, datanglah,
siapa pun kamu.
Pengelana,
Penyembah,
Pencinta yg berpergian.
Tidaklah penting.
Milik kita bukanlah kenderaan kesengsaraan.
Datang,
sekalipun telah kamu ingkari janjimu,
seratus kali.
Datang,
Ya,
datanglah lagi,
lagi"

Buku Fihi Ma Fihi ni ada apa yg dipanggil Rumi 71 Wacana.
Macam bab ar.
Aku baru sampai Wacana 2.
Payah benor nak memahamkan.
Hm.

Aku tak pandai.
Serius tak pandai.
Sekadar berkongsi.
Moga Allah jauhkan aku dari kata-kata yg menyesatkan dan penyesatan.

Hm.

Fihi Ma Fihi.
Nanti aku cite lg.
Die macam aku tulis mende yg serius ar..
Hm.

Wallahu'alam....

1 comment:

Anonymous said...

boleh saya tnye.. buku ni cetakan mana ye..
menarik