Tuesday, September 29, 2009

6 hari di bulan Syawal.

Teringat...

"Ok,seminggu lagi ada merentas desa. Hari ni kita buat latihan. Lari keliling sekolah sebanyak 3 kali" Cikgu Rohawati memberikan arahan.

"Pastikan Rumah Merah menang!" Ujarnya lagi semangat.

Ade tepukan.
Sorang dua je.

Aku?
Acuh tak acuh.
Mana taknya.
Pose la.
Hm.

Aku mulakan larian.
Ajoy lari sama-sama aku. Lepas tu aku lari sorang sorang. Sebab aku lari pelan sangat.
Hm.
Pose la!

Kejap lari. Kejap jalan. Kejap lari. Kejap jalan. Lari. Jalan. Lari. Jalan.
Aku pose la!

Satu-satu budak-budak lain melepasi aku. Ada plak yg sound,

"Wei,berat bontot ke?!"

Pehal?!
Aku pose la!

Aku mengelamun sambil lari-lari.
Aku ni suke mengelamun kan?!Haha..

Tadi mase berkumpul aku rase ade budak baru. Ntah. Tak pernah nampak pon.
Budak form 5 kot.
Aku mesti la amik tau.
Bendahari rumah merah tau!

Tiba-tiba ada satu suara menyapa.
"Hai,sorang je ke?"
Aku menoleh,
Ya Allah.
Bidadari ke?
Cuba nak menjawab..
"Err.."

"Aduh..penatlah!" Ujar bidadari tu. Sambil kami berjalan seiringan.
Betul ke ni?
Aku mengigau ke?

"Kenapa awak tak lari?" Soalnya sambil tersenyum.
Ya Allah...
Gugur.
Luluh.
Cair.
Ape lagi eh?
Erm.
Leleh.
Angau.
Arghh....!!

"Sa..saya..puasa hari ni.." Jawabku.

"Oh rajinnya awak.." Balasnya sambil tersenyum lagi.

Aku tak lekang dari memandangnya.
Sambil jalan.

"Aw..awak.. ni baru masuk skola ni ye?" Aku cuba la nak berbasa-basi.

"A'ah. Baru masuk hari ni" Jawabnya.

"Er..awak dari mana?"

"Seksyen 25" Ujarnya tersenyum yang mana senyumnya itu bisa membuatkan aku tidak lena tidur..

Diam.

Dia menyeka peluh di mukanya yang ayu.
Sesekali membetulkan tudungnya.
Sesekali juga mengerling ke lengan untuk melihat jam.

Suasana begitu nyaman sekali. Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup. Seolah hanya aku dan dia saja yg ada disitu meraih suasana.
Lantas,
tangannya ku capai dan ku genggam erat. Dia pun tertunduk malu.
Ku angkat mukanya.
Ku sapu peluh di dahinya.
Mukanya merah.
Ku tarik sedikit tangannya...
Ku bawa ke dalam dakapanku..
Arghhh?!
Ape nii?!?
Astaghfirullahh...

Aku pose laa!!!

Pemikiran memang musuh.
Hm.

"Awak,saya jalan dulu la eh?"
Erk!?
Aku tersentak..

"Er..ok ok..jumpa lagi.."
Jumpa lagi?!
Tu je?!
No tepon?!

Dari belakang aku melihatnya berlari. Meninggalkan memori yang tak akan luput dari ingatan.
Sampai bila-bila pun.

Lepas tu,
aku dapat tau.
Nama dia Puteri.

Oh puteri.

hehe.

4 comments:

aurikelsan said...

bukan puteri diana kan??....

aben. said...

haha.
bukan.
bukan.
sapa puteri diana?
:)

Siti Hajar Zainal said...

wah..
amboi, abg aben.

aben. said...

ape amboi2?!