Tuesday, February 5, 2008

Go hae.

apa ntah aku nak merepek kali ni. aku pon dah takde ayat yang sempurna nak dibuat dan dibina.

aku melihat kematian itu pasti. bukannya satu permulaan. tidak ada permulaan dalam kematian. hanya apabila kita dibangkitkan kelak baru kita tahu dimana permulaan kita.

aku tlah jumpa. tapi masih hilang. tlah juga aku gapai. tapi masih terlepas. kenapa eh?

aku suka menilai apa itu kehidupan. dalam kehidupan ada satu nilai yang perlu dinilai. terkadang harus dinilai semula. harus dijaga agar nilainya tak hilang.

satu melodi buat aku. satu senikata buat semua. bila digabungkan menjadi lagu.tiap kali aku mencipta,ianya lahir dari hati. namun sentimentalnya entah dari mana.

aku tak pernah membenci sesiapa. itu pasti.
ada orang membenci aku. itu pasti.

tak terlintas dalam hati nak berhenti. tapi harus.
tak terlintas sikit pun.

hanya untuk dia.betul.
hanya untuk dia.

sendi bergading patah terhempas sayap yang menongkah.

kadang-kadang aku tengok langit biru. awan memutih. hamparan hijau terbentang. sampai bila tahannya?

jika aku dikurniakan satu hari sebelum habis nafasku, aku ingin berbuat amal ibadat penghapus dosa-dosa. menciumi tangan kedua ibubapaku. mengusapi ubun-ubun adik-adiku. sambil berteleku memohon taubat dari Dia.
hanya jika.

ingin berjumpa dengan orang-orang yang pernah hadir dalam mimpi aku. entah siapa.

ingin melihat mata itu lagi. jelingan yang dialih. senyuman yang pudar. raut yang sedih.

seluas angkasa. hadnya tiada. bintang-bintang terserakkan. segenapnya terjajar. pemuas sang matahari yang menelan segala cahaya. satu pun tak terbekas.

aku suka berada di tengah-tengah lapangan hijau. kelilingnya pokok-pokok. dalam lapangan itu ada tasik. boleh aku memancing. sekumpulan kecik angsa ditengah tasik. selebihnya pulang berhijrah.

nama yang pernah terlintas dalam fikiran. aku sedang cuba mengingatinya sekarang.

kalau diizinkan aku nak ke tepi lautan atlantik yang sejuk. disana aku akan menjerit, "ombak jahatt!!"

nak sekali kata I love u. tak pernah.
betul.
heh.penah sekali la.

bila hujan turun. rintiknya ada didedaunan. aku gegar pohonnya, jatuh mengurai titisan air.


aku bukannya sesiapa. tak ada apa hebatnya tentang aku....

5 comments:

Anonymous said...

takde manusie yg hebat...:P...semuanye dtg dr keberanian

aben. said...

dah ar.
dahla slalu balik.
pastu buat open house tak ajak.
dar ar.

Anonymous said...

aben, abg kesayangan cha.

aben. said...

ni cha eh?
huhu.

SarahSevier said...

huhu..rasa tersentuh baca post ni.. =)