Monday, August 24, 2015

Harap-harap.


Oh.
Aku memang sudah lama tidak menulis.

Aduyai.
Kalau dulu, ilham mengalir seperti air di Sungai Lui.
Aku dapat menafsir keindahan Banyu Manis yang menggamit walaupun serba kekurangan.
Lazatnya murtabak Meggi si Asz.
Dapat melihat ketabahan di mata Sang Ibu demi kerenah anak-anaknya.
Melodi indah selalu bermain dalam fikiran, ketika tidur.
Aku dapat perincikan setiap helaan nafas, senyuman, sekaan rambut, litupan tudung.
Sehingga pujangga pun terpana dan terkesima.
Aku boleh meraih suasana ketika gembira-sedih.
Kadang-kadang merenggut hati nurani orang yang membaca.
Membuatkan mereka terkenang-kenang ketika menerawang dalam pengalaman hidup.
Dan apabila mata merenung kehidupan di sekeliling,
ada sahaja lembaran aku titipkan.
Sehingga kopi panas pun menjadi suam,
kemudian sejuk.
Karipap pusing pun digigit sekerat,
dan kemudian habis.
Lancar sahaja jari-jemari menulis.
Sampai bateri tinggal suku,
tak sedar sudah mahu habis.

Sekarang,
setiap kali menaip-menulis atau apa sahaja yang kalian panggil,
setiap kali itu juga aku padam,
konon menyusun ayat, menyusun kata.
Ingin seperti yang di atas tadi.
Kononnya lah.

Entah ada, entah tidak.
Harap-harap ada lah.
Nanti.

Wallahua'alam.

Salam Merdeka.
Semoga kita bebas dari penjajahan kebodohan yang menjengkelkan dan ketaksuban dunia.

No comments: