Thursday, August 23, 2012

Hujan Aidilfitri.


Aku suka pada hujan. Desis hatiku.

Tak semena-mena hujan turun dengan lebatnya.

Aku mengangkat tangan, lalu berdoa..

"Moga ada rezekiku tatkala hujan yang turun ni Ya Allah, Andai ada dilangit Kau turunkan, andai ada di bumi, Kau keluarkan, andai ada di dasar lautan, Kau timbulkan, andai ada yang jauh, Kau dekatkan, andai ada yang sikit, Kau tambah dan cukupkan Ya Rabb, penguasa langit dan bumi"

Kereta kembaraku meluncur laju membelah hujan.
Terlambat nak ke Jalan TAR.

Persiapan akhir raya tahun ni aku tak endahkan sangat.
Entah kenapa.
Selalunya ada la jugak mood raya. Tahun ni macam hambar pula.

Sebabnya aku memikirkan Ramadhan yang bakal berakhir lagi 2-3 hari. 
Ya Allah,
Indah sungguh Ramadhan tahun ni. Namun, Allah kurniakan hanya 30 hari sahaja.

Misi mencari Al-Qadr sangat mengujakan. 
70,000 malaikat Al-Qadr turun dan mencari hamba Allah yang berdoa dan mengerjakan ibadat pada Al-Qadr menggetar hatiku.
Dan ketika Malaikat Allah itu berjabat tangan,
menggigil seluruh tubuh,
berlinang air mata entah kenapa.

Itu yang membuatkan hatiku sayu mahu melihat Ramadhan berlalu.
Namun, ia tetap berlalu.
Harap dapat ketemu lagi wahai Ramadhan. Tunggu aku.

6.45 pm.
Masih lagi di dalam kereta dan menempuh jammed.
Message di telefon tak henti-henti masuk.
Sepatutnya aku harus berada di Jalan TAR lebih kurang jam 4,
tapi, keadaan tidak memboleh aku tiba lebih awal.

Di pejabat sebelum itu..

"Assalamualaikum puan, maaf menggangu, saya nak mintak kebenaran pulang lebih awal hari ini.." Bicara ku mulakan dicorong telefon.

"Siapa ada kat situ?" Jawab puan.

"Hanya dua orang"

"Saya benarkan salah seorang, jangan tinggalkan pejabat kosong, seseorang mesti ada, saya takut ada panggilan penting, nanti tidak ada yang menjawab, teruk saya nanti" Terang puan.

"Baiklah puan, terima kasih, Selamat Hari Raya puan.." 

Dan talian dimatikan.

"Macamana?" Soal kawanku yang seorang lagi.

"Macammana ni?Aku kene bertolak balik Ipoh sekarang jugak. Kalau tidak, tak sempat sampai waktu berbuka nanti. Family aku dah tunggu" Dia menokok.

"Hm.Aku pon ada hal yang nak kene uruskan ni.Kene ada kat KL sebelum jam 4" Ujarku.

"Macam mana ni?" Soalnya. Nampak risau dengan keputusan puan tadi.

"Kau baliklah.Biar aku tunggu. Keluarga kau tunggu kau tu. Lagipun jauh nak drive tu. Trafik lagi.." Aduyai. Masaklah aku.

"Betul?Terima kasih wei..Aku balik dulu, selamat hari raya, maaf zahir dan batin!" Ucapnya girang.

Dia pun meluru keluar.
Doaku mudah-mudahan Allah mudahkan urusan aku sedang aku telah mudahkan urusan hambaNYA.

7.00 pm.
Aku mengambil keputusan untuk menaiki LRT.

Lebih kurang 15 minit kemudian aku telah berada di Masjid Jamek.

Aku mengelamun sekejap. Merancang 'skrip' maaf.
Dan aku tiba-tiba disapa...

bersambung...

p/s-Selamat hari raya kawan-kawan, maaf zahir batin. Moga Aidilfitri ni beri keberkatan kat kalian. Seperti aku, aku sedang mengejar keberkatan dan keredhaan. Mudah-mudahan Allah mudahkan segala urusan aku dan jugak kalian.
-Aku terpaksa membahagi-bahagiakan cerita ini kepada beberapa siri. InshaAllah, pasti berbaloi. Sabar dengan aku ok? : )

Wallahua'alam.



No comments: