Thursday, July 14, 2011

Kisah si rahib dan si penunggang kuda 2.0



Minta pada semilir angin yang bertiup,
jangan diterbangkan risalah ini,
biar dulu.
Biar kering dakwatnya..


Mungkin aku dah terlewat nak merasai ini,
atau mungkin aku dah pun merasai ini tanpa mengetahui.

Aku pernah mengingat wajah
menyebut nama.
Kalau tak ingat nama, ingat muka pun jadilah.
Aku sedar betapa perit dan sukarnya nak menjaga sebuah keutuhan ukhwah itu.

Membinanya mungkin mudah,
tapi meruntuhkannya apa tah lagi.

Aku masih teringat perbincangan di balkoni kolej,
gelak ketawa,
semua luka yang tertusuk,
kisah si rahib dan si penunggang kuda,
pulang lewat pagi
sekalian akal yang buntu,
nasihat-nasihat berguna,
potensi manusia..

Banyak.
Tak terungkai.

Aku bersyukur kerna rahmat dan hikmah tuhan tu maha luas.
Aku belajar menerima hidup ini sebagai satu wadah dan wacana untuk kehidupan akhirat.
Aku belajar tentang sebuah ukhwah,
tentang keakraban sahabat,
tentang pencarian ilmu yang tak harus dinoktahkan..

Hm.

Aduhai,
aku bimbang sebenarnya,
satu kesinambungan yang tak pasti,
pelestarian yang terumbang-ambing tak terjaga.

Hm.

Malam-malam yang sepatutnya hadir dengan sejuta bintang-bintang,
namun ia hadir dengan resah gelisah yang tak berkesudahan.
Moga mereka bangkit menyedarinya.
Jalannya masih berliku dihadapan..

Bagi aku,
aku tak menyesal.
Kerna jalan ini ku pilih.
Belum lagi api yang ternyala ini dapat dipadamkan.
Tak tergoyah pun akar yang berumbi.
Fikrahku masih sama.

Tak penat?
Tak.
Kenapa?
Kenapa harus penat sedangkan jalan ini yang dipilih.
Sekalipun tak dapat menyebarkan risalah-risalah agung dengan mantap,
cukuplah mengajak kepada kebenaran,
mengagungkan ciptaan tuhan dengan mengenali potensi diri.
Itu yang aku ajarkan,
sebab itu yang aku belajar.

Hm.

Aku menyebut dan mengingati wajah dan nama mereka sekali lagi.
Kali ni yang lain.
Tapi rasa dan perasaannya masih sama.
Aku buat sorang-sorang.
Sebab dah aku katakan tadi,
aku pilih jalan ini...

Aku berniat semua kerna Allah.

Wallahua'alam.

1 comment:

Dang Intan Duka said...

hurm....
mesti ada yang jd??
apakah sebenarnya??
hope semuanya berjalan lancar..
chaiyok2..