Tuesday, March 22, 2011

Bukan yang terbaik.

Aku tak pernah faham dalam setiap perkara.
Setiap madah lara.
Setiap patah bicara.

Bukan yang terbaik.

Aku sering tak hiraukan hujan yang turun.
Sampai aku tak dengar rintik yang jatuh.

Bukan yang terbaik.

Arus pelangi yang deras pun tak pernah aku peduli.
Indah warnanya tak pernah aku fikirkan.
Jalur-jalur yang sungguh menawan itu tak pernah aku saksikan.

Bukan yang terbaik.

Hijau rumput di padang luas aku ketawa mengejek.
Terbahak-bahak kerna lucu dek nyaman dan damainya disitu.
Burung-burung berkicau ku tutup tellinga.
Pura-pura tak mendengar.

Bukan yang terbaik.

Apa tah lagi pada nyanyian dewa-dewi.
Apa yang ada?
Hanya alunan yang melalaikan.
Melodi yang indah.
Susunan kata yang menusuk kalbu.
Aku hanya kata itu hanya karut.

Bukan yang terbaik
Bukan yang terbaik.

Hm.
Aku takkan dengar jika aku tak mahu.
Aku takkan fikir semuanya jika aku tak pernah hayati dan nikmati.
Aku takkan bersyukur jika aku tak melihat semua itu.
Aku takkan bicara jika aku tak sukakannya.

Namun aku bukan yang terbaik.
Aku tak faham kadangkala.
Tapi aku faham apa yang berlaku itu ada dugaan dan seribu hikmahnya.
Aku faham tiap apa yang berlaku,
hanya untuk mereka yang mahu berfikir.

Hm.
Wallahua'alam.

1 comment:

Fatin Amirah said...
This comment has been removed by the author.