Thursday, September 9, 2010

Lebaran 1431

Prolog

"Kenapa kau tak bgtau aku?!Kenapa mesti aku orang yang terakhir yang tau?!" Bentak Baiti. Airmatanya mulai bergenang.

Aku diam membisu.
Hati dan perasaan ni tak keruan melihatnya.
Lidah kelu tak dapat berkata-kata.

"Aku..aku tak mahu kau sedih..lagipun.." Perkataanku terhenti disitu.

Sebak.

Mata Baiti dah basah dek air mata yang merembes laju.
Nampak jelas dia menahan marah.

"Aku tak tahu macam mana nak cakapkan kat kau" Ujarku.

Baiti tak bersuara. Hanya esakannya kedengaran. Orang ramai yang ada kat situ hanya memerhati drama tengahari tu.

"Apa sebenarnya hah?!Apa sebabnya?!Aku ni tak penting ke kat kau?!Hah?!" Bentak Baiti melepas geram.

Kau penting bagi aku Baiti....
Hm.
Amat penting...

Baiti memalingkan mukanya. Sesekali menyeka airmatanya.

"Baiti, pandang sini, pandang aku ni..biar aku terangkan..sebenarnya.."

Belum pun sempat aku menghabiskan ayat, Baiti bangun dan terus beredar.
Aku mengejar dan melaung namanya.
Dia tak mendengar.
Pura-pura tak mendengar.
Dari jauh aku hanya melihat kelibatnya hilang...

Dan cerita tu pon terhenti.
Aku simpan selama 9 tahun.
Bukan bermaksud apa-apa.
Cuma lebaran kali ni,
kenangan ni terimbau.

Genap sudah setahun.
Hm.

Mohon maaf.
Maaf zahir Batin.
Salam lebaran.

Amir Hazrat Yusoff
1 Syawal 1431

No comments: