Friday, June 4, 2010

Padang hijau.

Aku masukkan gitar ke dalam kereta menuju ke dataran shah alam.Kononnya nak carik ilham lagu baru.

Sampai sana, aku pon carik port yg best.

Penuh.

Aku bergerak ke nun, hujung padang. Ternyata tempat ni menarik. Kenapalah aku tak pernah ke sini?

Yelah.
Berkelah ke, dating ke, lepak-lepak ke. Ternyata padang ni sungguh hijau. Lebih-lebih lagi bila dilimpahi lampu entah berapa ribu watt.

Sini takde org. Boleh la aku melalak sesuka hati.

Saat chord pertama aku mainkan, ternyata aku tak dapat ilham yang aku carik. Satu apa pun tak menjadi.

Namun, ianya hanya sementara apabila datang 2 orang gadis.
Main frisbee.
Lawa gak.
Hahaha.

Entah.
Ada la gak keluar melodi-melodi yang aku nak.

Agak-agak bosan. Skodeng diorang main frisbee.
Hihi.

Ilham lancar mencurah-curah.
Aku sebenarnya dah tak boleh menulis lirik-lirik.
Entahlah.
Selama ni,
lirik lagu orang lain yang buat.
Kali ni,
melodi ni,
tak ada lirik.

Hm.

Jam dah pon menunjukkan hampir ke satu pagi.
Tak ada tanda-tanda 2 orang gadis tu nak berhenti.
Seronok melempar.
Menangkap.
Berguling.
Gelak-ketawa.
Aku pon turut seronok.

HAHAHAHA.

Yang baik-baik je.
hihi.

Aku berangkat pulang.
Namun, ternyata perut berkeroncong minta diisi.
Malah perut ni selalu berkeroncong-dangdut.
haha.
Bertambah-tambah la badan aku.

Persinggahan ku,
McD.

Hanya pesan satu fries dan satu soft drinks.

Port aku kat tepi pintu.

Aku ingatkan,
makin larut malam,
makin surut orang.

Salah telahan tu.
Makin larut,
makin ramai orang bertandang.

Gadis kat sebelah meja ni buru-buru mencari tempat.

Tu ha,
kat hujung sana.
Meja berempat,
sekawan sedang enak melahap sambil terbahak-bahak.
Entah apa yang lucunya.

Ada mat motor suruh gadisnya belikan sesuatu.
Nah.
Beratur panjang gadis tu.
Kesian.
Sedang mat motor tu duduk senang atas motor.
Picit jerawat.

Ada 3 orang sedang merokok diluar.
Seorang mencangkung,
seorang berdiri,
seorang lagi kejap duduk-kejap berdiri.
Kucing tak berekor jalan pontang-panting.
Disepaknya kucing tu.
Kurang ajar!

Meja hadapan sepasang pelajar.
Asyik membincangkan hal pelajarannya.
Ukuranlah.
Meter-padulah.
Incilah.

Meja sebelah sepasang kekasih.
Asyik bergurau-senda.
Cubit-cubit manja.
Cuit-cuit hidung.

Meja belakang seorang saja.
Asyik menatap laptopnya.
Kejap-kejap tergaru-garu kepala.
Kejap-kejap tersenyum sendirian.
Gila agaknya.

Ada makcik sedang mengemop lantai.
Kemudian dia mengemas meja yang bersepah.
Kemudian dia menukar plastik sampah.
Kemudian dia mengemop lantai.
Kemudian dia mengemas meja.
Mengemop lantai lagi.
Kemas meja.
Berjalan mundar-mandir mencari kerja.


Sambil kunyah sambil membaca buku tere-liye.

Hari semakin larut.
Orang tak pula surut-surut.

Baru aku perasan ada 4 orang sedang tunggu meja yang aku duduk.
Dan baru juga aku perasan,
aku sedang duduk di meja empat-orang.
Aku hanya sorang.

Demi mereka,
aku bangun mengalah.

Siapa kata hari-hari yang berlalu amat menyedihkan.
Tidak, jika dipandang dari sudut yang berbeza.
Setiap hari adalah satu pengalaman yang berharga.
Dari saat celiknya mata,
hingga ditutupNya mata.


p/s-Sedang mencuba gaya bahasa dan penulisan yang lain.Maafla kalau tak terkesan.Haha.

3 comments:

insta: lea_na_nur_ said...

nice words..smart...

Miera said...

abg aben...
benar...
mia baca post kali ini agak berbeza..
gaya bahasa, stilistiknya juga berbeza...

menarik...
pembaharuan...
(^_^) sukeeee..

aben. said...

adoyai.
Lecturer bahasa lak komen.
Huhu.
Tq cik mia.
Alahai,
Malunya sayaaaa..